Hrátky s hrášky

Tyhle zelené zvláštně sladké kuličky milují malí i velcí. To ví nejen Budulínek. A pro mnohé byl možná právě hrášek tou první rostlinkou, kterou jsme my sami pěstovali jako děti. Od zasazení, péči o rostlinku, kutění opěrných žebříčků, až po sklízení zralých lusků… A když pak lusk křupne a my můžeme dobývat ty sladké kulaté hrášky, je to takový malý návrat do dětství. 🙂

V naší zahradě už dozrává Hrách setý „Wunder von Kelvedon“ (poddruh Pisum sativum). Je to středně raná a osvědčená odrůda s velmi vysokým výnosem. Hrášky zůstávají dlouho jemné a jsou opravdovou delikatesou.

Co třeba je využít takto?

LEHKÝ SALÁT Z ČERSTVÉHO HRÁŠKU

Už naši předkové vymysleli spousty chutných a výživných hrachových jídel. Čerstvý hrášek tvořil příležitost, jak získat přísun vitamínů na jaře po tuhých zimách a v luštěninové podobě byl jednou z jistot, jak právě v zimě získat potřebné živiny. Pytlík s hrachem se našel ve spíži každé hospodyně. „Hrách a kroupy“, jak se zpívá  – to není vůbec hloupý!

Výhodou hrášku je fakt, že neztrácí kvalitu mražením, proto si tuhle báječnou zeleninu s nasládlou chutí můžeme dopřát celoročně. Nejhodnotnější je čerstvý, za ním následuje mražený a na posledním místě konzervovaný.

Není ale hrášek jako hrách:

Syrový zelený hrášek se řadí mezi zeleninu, má sladkou chuť a obsahuje velké množství vitamínů. Sklízí se v takzvané mléčné zralosti. Zralé a sušené kuličky se nazývají hrachem a považují se za luštěninu. Tento hrách má vyšší energetickou hodnotu a je bohatší na minerální látky a bílkoviny. Pro naše zdraví jsou prospěšné obě dvě varianty. Příprava hrachu a hrášku při vaření se ale liší.

Koulející se zdraví:

Z vitamínů obsahuje čerstvý hrášek zejména vitamín C, vitamíny řady B – B1, B2, B3, B6, dále E, dále kyselinu listovou a betakaroten. Z minerálních látek především hořčík, draslík, vápník a fosfor, železo, měď a molybden. Jeho vláknina zasytí a je vhodná pro redukci váhy a detoxikaci. Obsahuje také v rostlinné říši nezvykle vysoký podíl hodnotných bílkovin. Pro nejedlíky masa a živočišných produktů je právě konzumace luštěnin jedním ze zdrojů, jak tyto bílkoviny pro tělo získat. Hrášek podporuje činnost slinivky břišní, mírně snižuje krevní tlak a cholesterol, zlepšuje stav ledvin a posiluje srdeční činnost.

Nejen kuličky ale i celý lusk:

Pokud se vám do rukou dostane hrášek ze zahrady, kterou znáte, nebo je přímo váš a není chemicky ošetřený, zkuste ochutnat celé mladé lusky. Obsahují vysoký podíl vlákniny a prospějí našemu trávení. Chceme – li je tepelně upravit, stačí vhodit na pár okamžiků do vroucí vody a následně rychle zchladit, případně zlehka orestujeme na troše oleje. Dostaneme tak nový rozměr přílohy třeba k masu či grilované zelenině.

Je dobré vědět:

K jídlům z luštěnin, přidávejme jako koření saturejku. Říká se jí fazolové koření, protože pomáhá proti nadýmání. Dobrým společníkem do pokrmů je i tymián. Obě tyto bylinky jsou i v nabídce naší zahrady.

Upravený jemně mletý hrách se používá při bezlepkové přípravě jídel jako zahuštění do polévek a omáček v podobě hrachové mouky a směsi hrachové jíšky.

A jak máte hrách a hrášek rádi vy?

Čerstvý jen tak nasypaný do pusy, jako hrachová kaše, hrachová polévka, pučálka, šoulet, hrachový kuba, pomazánky s hráškem, do rizota, do kuskusu, jako placky, do zeleninové polévky, jako příloha k bramborové kaši či masu, zavařený, sterilovaný, na másle smažený…

Co je kuliček, tolik může být chutných a zdravých nápadů.